måndag 21 april 2008

Vänner...

Detta inlägg ska handla om vänner. Vänner överlag, vilka som är vänner, vad gör en vän och vilka är inte vänner.

För att ha något att utgå ifrån slog jag upp ordet i nationalencyklopedin. Jag skrev in ordet vän, och fick då betydelsen person som (viss) annan person känner väl samt hyser tillgivenhet för och tillit till men som vederbörande vanligen inte är släkt med.

Så det är den korrekta beskrivningen av en vän. När jag själv ser på det är det en person jag litar på, en som kan glömma och förlåta, en som alltid ställer upp så gott det går. Det är en person som jag tycker om och som jag alltid ställer upp för.  Allt vad jag vill att du skall göra för mig, det skall jag också göra för dem. Vilket jag har levt efter. Jag anser mig själv ställa upp mig dom jag anser vara mina vänner. Men det är inte alltid man får det tillbaka, utan att det blir ett spel.

Visst att alla kan göra fel och misstag ingen är perfekt, men likaväl som att jag förlåter fel vill jag att andra ska se bredvid och förlåta mig om jag gör fel.

Men hur vet jag då vem som är mina vänner, det är svårt verkligen svårt. Men sista tiden har gett mig en del fakta vilka som är och vilka som inte är mina vänner. Egentligen vill jag inte sålla bort då jag inte har så många vänner, men hellre inga vänner än dåliga som bara utnyttjar. Där finns dom som bara umgås med en för att utnyttja ens snällhet som själv sen aldrig ställer upp för att man inte passar in i deras liv.
Jag känner inte att jag vill krusa någon när man har fått denna behandlingen eller straffet beroende på hur man ser det. En vän som jag alltid har ställt upp till 100%. Kommit och stöttat när hon har mått dåligt och ställt in när hon har ringt och avbokat i sista stund, så är det denna behandling man får. Det anser inte jag vara en vän.

Ner sedan allt mellan 2 föredetta "vänner" förstörs och förstör ett annat förhållande.

Detta kan bli hur lång som helst, och detta ämnet lär komma in en hel del i mina kommande inlägg precis som det har varit en inspiration till tidigare. Detta för att mycket i mitt liv just nu hadnlar om vilka som är och vilka som inte är mina vänner.

Kommentera gärna!

Inga kommentarer: